Assalamualaikum dan salam sejahtera.


dns-terpantas-Tonton-Youtube Lebih Pantas Dengan DNS Cloudflare

2012
merupakan detik yang perit mengajar di pedalaman 3 Sarawak kerana talian internet yang disediakan sangat perlahan. Sudahlah perlahan sekitar 0.8 mbps sahaja, ditambah pulak sekatan akses kepada laman sosial seperti Facebook pada ketika itu menjadikan masalah ini bertambah teruk.

Bagi melepasi sekatan, salah satu cara yang digunakan adalah dengan menukar nombor DNS pada router wifi sekolah pada masa itu. Internet sangat penting untuk menyambungkan kami pada waktu itu di pedalaman dengan dunia luar. Terutamanya untuk menghubungi kaum keluarga melalui aplikasi Facebook Massenger. Hanya aplikasi ini sahaja yang stabil.

Tahukah Anda!
Dengan cara menetapkan nombor DNS kita mampu menonton Youtube dan melayari internet dengan lebih pantas. Tetapi dengan syarat :
  • internet anda tidak bermasalah
  • tidak mempunyai sekatan kelajuan.
  • bukan pakej internet asas/basic (sebab slow sangat)
Menetapkan DNS akan menjadikan internet anda lebih stabil dan smooth gitu. Pada mulanya saya anggap perkara ini hanya mainan dan gurauan, tetapi ternyata terdapat perbezaan yang ketara pada sebelum dan selepas menetapkan DNS. Carian video lebih pantas dan video dapat dimuatkan dengan lancar.

DNS Awam untuk diketahui
Sebenarnya terdapat banyak DNS awam yang pantas. Yang perlu kita pilih hanyalah satu sahaja iaitu DNS yang super pantas!

Sebelum itu, mari kita lihat senarai DNS terpantas yang telah diuji dan disenaraikan pada sepanjang bulan Disember 2019 oleh DNSperf.


dns-awam-terpantas-disember-2019





Pilih DNS Terbaik Anda!
Setakat diketahui hari ini, DNS CloudFlare menyediakan (Primary DNS 1.1.1.1 & secondary DNS 1.0.0.1) yang terpantas untuk semua pengguna secara percuma. Anda boleh klik sini : Prestasi DNS dunia untuk ketahui keadaan DNS semasa.



Cara Menetapkan DNS 1.1.1.1 pada Peranti