Archive for 2011

Kisah LadyBug Melawat Kawan-Kawannya

Pada ruangan kali ini aku akan membawakan satu kisah mengenai seekor LadyBug.

Pada suatu pagi yang cerah, seekor LadyBug telah bangun dan segera menjalankan rutin sehariannya.Dalam kedinginan pagi yang menyucuk, si LadyBug telah keluar berjalan seorang diri keluar untuk menemui rakan-rakannya. Untuk sampai ke rumah rakan-rakannya dia pun memulakan perjalanannya dengan menyeberangi sebuah titian rumput dari satu rumput ke rumput yang lain.





Hatinya sangat gembira sekali. Dalam perjalanannya, dia telah banyak melalui laluan rumput yang sunyi. Tiada sebarang serangga pun melintasinya untuk diajak bersembang. Dia lupa jalan yang manakah boleh membawanya kepada rumah rakannya.






Tidak lama selepas itu, si LadyBug telah berjumpa dengan dua laluan. Dia memikirkan mana satu jalan yang boleh membawa ke destinasinya. Akhirnya, dia telah memilih haluannya menurut kata hatinya.





Tiba-tiba, haluan yang telah dipilih telah membawanya ke sebuah jalan mati. Dia sangat terkejut. Akhirnya, dia tekad untuk berundur dan memilih laluan yang kedua tadi.





kali ini, hatinya kuat mengatakan laluan kedua ini adalah betul dan boleh membawa kepada destinasinya. Di pertengahan jalanya, dia telah melihat beberapa ciptaan Allah yang mengagumkan. lantas ucapan kalimah mulia "Subhanallah" diucapkan oleh si LadyBug itu.









Hatinya sangat tenang dan damai. Tidak lama selepas itu juga, akhirnya dia telah pun sampai ke tempat yang ingin ditujunya iaitu ingin berjumpa dengan...



...si belalang dan...



...si rama-rama.

Setelah puas berbual dan bergelak ketawa, si LadyBug pulang ke rumahnya semula. Setibanya dia di rumah, dia pun berehat.






Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan dengan sesiapa. Daripada cerita ini, mari kita ambil yang baik dan buang yang buruk. Gambar-gambar di atas ini juga adalah hak milik saya sendiri dan bukannya hak milik orang lain. Sekian...TQ...

Walking Down to The Path

Walking Down the Path
21 Disember 2011

Family Day 2011 at Teluk Batik, Perak

Assalamualaikum.

Sempena cuti sekolah yang masih lagi berbaki 3 minggu, aku dan sekeluarga telah pergi ke Teluk Batik, Perak. Biasanya, kami akan mandi di tepi pantai dan menginap rumah tumpangan yang ada di tepi pantai tetapi Family Day kali ini berbeza pula bila kami menginap di Hotel Marina Cove. Hotel ni dipilih sebab kedudukannya strategik tepi pantai dan ada pula taman tema airnya sendiri. Yang bestnya, kat sana ada dua jenis air untuk sesiapa yang nak mandi. Nak mandi air masin atau pun air tawar.

Inilah kali pertama aku masuk ke dalam taman tema ni. Walaupun tak secanggih seperti Bukit Merah mahu pun Gambang, tetapi boleh la sekadar untuk berseronok bersama keluarga. Sapa yang nak masuk tempat ni hanya dikenakan cas sebanyak RM7 sehaja. Nak bayar lebih pun tak per...

Dalam slide di bawah ni ada beberapa gambar yang aku sempat aku amek dan "usik" sebelum dimuatnaik. Jom kite tengok...zasss...


Tanah Tinggi Cameron, Pahang

Cameron Highland, Malaysia

18 Disember 2011

Tingkap Kayu Usang

14 Disember 2011

KANAK-KANAK & KERIANGANNYA




13 Disember 2011

Hanya Sekadar Seekor...

12 Disember 2011

Mentadak Mentadu





Selamat Tinggal "Mathkillerz"

Assalamualaikum.

Pada hari Jumaat, 18 Nov yang lalu, aku dan rakan-rakan sekelas yang lain telah mengadakan satu majlis perpisahan menamatkan pengajian di Bangi Golf Resort. Bagi aku. Bangi Golf Resort tempat yang sangat BEST. Rating yang boleh aku bagi adalah 9/10.

Selama lima tahun setengah aku bersama dengan mereka. Tiada ucapan yang mampu aku ucapkan melainkan ucapan terima kasih untuk segalanya selama perkenalan ini. Semoga hubungan kita tidak putus di sini. Dengan adanya kemudahan dan jaringan komunikasi yang luas, aku harap kita dapat berjumpa dan terus menghubungi satu sama lain. Semoga kita menjadi guru matematik yang hebat dan terbilang.




















Kuliah PISMP 8.07 IPG KPI

Assalamualaikum.

Hari ini merupakan hari yang ceria walaupun keadaan cuaca tidak berapa mengizinkan kerana mendung. Aku bersama seorang rakan telah ditugaskan untuk mengambil gambar kelas PISMP 8.07 dari institut sama dengan tempat aku belajar.

Mereka juga merupakan rakan-rakan satu batch aku juga. Ini adalah merupakan tugasan berbayar pertamaku semenjak memegang kamera DSLR. Tempat pengambaran adalah di depan Istana Kehakiman, Putrajaya.














Semua gambar di atas hanya menggunakan kamera DSLR D5000 + 18-55mm (kit lens). Terdapat minor editing pada gambar-gambar ini.

MEMORI TERCIPTA

"MEMORI TERCIPTA"

Itulah tajuk majlis perpisahan kami iaitu Mathkillerz selama 5 tahun setengah tempoh perkenalan. Dalam waktu yang sesingkat itu, banyak dugaan yang dilalui...sama ada pahit dan manis. Semua kenangan-kenangan itu akan aku abadikan ke dalam lubuk sanubariku.

Tiada sepatah kata yang boleh aku lontarkan waktu ini kerana aku masih terkenang-kenangkan detik suka dan duka kita bersama. Dari 20 orang awalnya dan kini menjadi 18 orang. 2 orang lagi sudah pergi meninggalkan kami semua.

Aku merupakan seorang bakal guru yang mengambil kursus PISMP Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik Sekolah Rendah. Kini, tibalah masanya kita berpisah kawan-kawan. Oleh itu, aku telah berusaha dengan kawan-kawan yang lain dalam menghasilkan sebuah video sebagai kenang-kenangan kita bersama.

Semoga hubungan kita tidak putus di sini dan terus berkekalan sehingga ke akhirnya.








18 November 2011

One Little Child

One Little Child


Two Little Child


I hate U

A son & His Father

Assalamualaikum.

Pada entry kali ini, aku nak memuat naik sekeping gambar lama yang tersimpan hampir berkulat di dalam peti simpanan keras komputer aku. Maklumlah...bile dah lame tak pergi berjalan memetik shutter, aku semakin hari semakin kekeringan gambar.

Gambar kali ini sengaja aku muat naik selepas telah disunting dengan perisian Adobe Lightroom. Apa yang aku buat ialah hanya melakukan sedikit cropping, ejas warna dan juga tone ikut kesedapan mata memandang juga turut menaikkan sedikit contrast dan juga vignett.

Gambar ni aku amek dalam bentuk RAW. Entah kenapa aku suke menggunakan RAW walaupun ramai orang memang anti dengan RAW. Bagi aku, RAW lebih banyak menyimpan rahsia sesuatu gambar berbanding format lain. :)

Dari aku terus membebel dan membebel, nah....aku muat naik gambar yang dimaksudkan :



Ni adalah EXIF bagi gambar di atas
NIKON D5000
ISO 200
1/500 sec
F4.5
150mm

Labah - Labah













For Me...Not Yours

Assalamualaikum dan selamat siang.

Semenjak sibuk dengan semester akhir di dalam bidang pendidikan, baru cuti ni aku dapat bermain dengan shutter. Bila balik kampung, aku pun pusing di sekitar rumah mencari mahkluk-makhluk kecil lagi seni.

Aku suka gambar kat bawah ni sebab semut seakan-akan labah-labah ni sedang mengigit sarapannya. Dengan badannya yang kecil di atas daun pokok mempelam, dia mampu membawa mangsa yang besarnya lebih kurang macam dirinya.




Subhanallah : Seekor Rama - Rama







# Blogger Pendidikan

# Blogger Pendidikan
Satu komuniti blogger pendidikan terbesar Malaysia dengan misi untuk memangkin kualiti pendidikan Malaysia menerusi penulisan ilmiah pada platform blog.

# YouTube Cikgu

# Langgan Blog Ini

# E-Latihan

Himpunan e-Latihan Matematik UPSR Sekolah Rendah 2020

# Modul Percuma!

# Modul Percuma!
Latih tubi murid tahun 6 UPSR

# Carian Penulisan Lain

pablodolah. Dikuasakan oleh Blogger.

- Copyright © Blog Cikgu Mohd Afiq - Metrominimalist - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -