Assalamualaikum dan salam sejahtera.


aktiviti rekreasi explorase matematik sekolah rendah

Sebagai warga pendidik, kita dituntut agar menjadikan bilik darjah dan sekolah sebagai tempat belajar yang menyeronokkan bagi murid-murid. Inilah yang menjadi hasrat Kementerian Pendidikan Malaysia agar dapat mewujudkan suasana yang harmoni ini di kawasan pengajaran dan pembelajaran.

Melalui panitia matematik, saya telah merancang satu aktiviti explorace khas untuk murid tahun 6. Aktiviti ini telah dijalankan sebelum UPSR 2019 lagi. Tujuan utamanya adalah sebagai aktiviti pengukuhan yang bersifat santai setelah mereka bertungkus lumus siang dan malam di dalam untuk UPSR tahun ini.


Dalam segmen kali ini, saya ingin kongsikan bahan-bahan yang digunakan dalam setiap stesen explorace yang telah dijalankan.

STESEN BOWLING
1. Setiap orang peserta akan melakukan lontaran secara bergilir.
2. Peserta melontar dengan menggunakan bola kertas yang disediakan.
3. Peserta membuat lontaran kepada botol-botol yang disusun oleh fasilitator.
4. Botol yang tumbang mewakili nombor soalan yang perlu dijawab oleh peserta.
5.     Fasilitator merekodkan markah kumpulan dalam borang yang disediakan.



STESEN SI BUTA
1. Seorang ahli dipilih untuk menjadi si buta.
        (Menutup mata dengan kain yang disediakan)
2. Si buta perlu mengutip 10 soalan yang disediakan di atas permukaan lantai.
3. Ahli kumpulan yang lain bertindak sebagai pemandu arah.
4. Arahan perlu diberikan dalam Bahasa Inggeris.
        (Turn Left/Right, Go Straight, Stop)
5. Peserta menjawab kesemua soalan dan semak bersama fasilitator.




STESEN TEKA SIAPA SAYA
1. Sebelum peserta mula menjawab soalan teka teki di stesen ini,
        murid perlu menjawab soalan lisan mudah yang diberikan oleh fasilitator.
2. Sekiranya murid berjaya, dia bebas memilih mana-mana nombor soalan.
3. Soalan diberikan dan murid mencari jawapan.bersama-sama.
4. Murid turut dibekalkan dengan sebuah kamus sebagai rujukan.





STESEN CONGAK MINDA
1. Peserta akan diberikan 8 buah soalan congak matematik.
2. Peserta perlu menyelesaikan soalan dalam masa terpantas.
3. Kumpulan yang berjaya mengumpul jawapan betul terbanyak dan
        masa menjawab terpantas akan dikira sebagai sebagai pemenang.



Penulisan lain yang berkaitan