Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.


Hari ini aku dapati banyak emel YES yang terkumpul di spam. Rupa-rupanya adalah maklum balas mengenai laman pembelajaran Frog Vle yang telah dihantar ke Moe Repository. Rasanya aku dah lama hantar laman yang dihasilkan dan baru-baru ini baru terdengar khabar dari pihak sana. 

Dalam banyak-banyak laman yang dihantar, ada yang diterima dan ada juga yang ditolak. Macam-macam komen yang diberikan pada laman yang dihantar. Salah aku jugak sebenarnya. Main hantar semua laman yang telah dibina tanpa disemak terlebih dahulu.

Tujuan laman diserahkan kepada Moe Repository adalah untuk berkongsikan laman milik kita kepada pendidik lain di Malaysia. Dengan adanya fungsi ini, pendidik lain boleh mencari laman-laman yang bersesuai dengan topik yang diajar. Laman boleh disalin menjadi simpanan tetapi nama pemilik laman itu masih dikekalkan.

Di sini aku kongsikan pengalaman rakan yang menghantar laman ke Moe Repository. Pihak pemeriksa laman menghantar emel memberitahu perkara yang amat mengejutkan. Laman yang dihantar dikatakan mengandungi bahan terlarang (lucah) yang menjadi punca laman tersebut ditolak. Apabila dilihat semula laman itu mendapati video Youtube yang dijadikan sebagai set induksi mengandungi satu bahagian imej organ pembiakan manusia. Gambar tersebut tidak keterlaluan malah ianya terdapat di dalam buku teks Pendidikan Kesihatan.

Cara ringkas menghantar laman ke MOE Repository.



Jangan lupa masukkan tag bagi setiap laman yang ingin dihantar.
Setelah dihantar ke pihak MOE, apa yang perlu dibuat ialah menunggu untuk beberapa ketika untuk disemak dan diluluskan. Sebarang makluman boleh dilihat dalam SPAM akaun emel YES anda.



Laman/site yang berjaya menembusi ke dalam Frogstore :)