Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Saya mempunyai masa pengajaran dan pembelajaran subjek Matematik dengan tahun 3 pada hari ini. Topik yang difokuskan adalah mengenai Masa & Waktu. Murid diajar dan ditekankan cara membaca dan menyebut masa jam dengan betul. Jarum panjang dan pendek sangat penting dalam penentuan waktu yang tepat.

Dan pada hari ni juga saya tergerak hati untuk menggunakan aplikasi online Kahoot!. Saya sendiri turut teruja dengan aplikasi ini. Apatah lagi murid-murid yang gembira tidak terhingga. Latar belakang murid-murid saya adalah daripada keluarga kampung yang bekerja sebagai pekebun dan pesawah padi. 
Saya hanya memaparkan 5 buah soalan yang memerlukan murid memilih satu jawapan yang betul daripada 4 jawapan yang diberikan. Saat ini, murid teruja dan tidak sabar untuk menjawab kerana markah dan kedudukan markah terus terpancar pada masa waktu itu ataupun secara langsung.

Murid berlumba-lumba memasukkan nama kumpulan mereka di dalam Kahoot!

Hasil jawapan murid terpapar di skrin.

Mata tak lekang dari skrin/ layar LCD

Tak sabar melihat nama kumpulannya berada di skrin hadapan.

Nombor '25' mewakili jumlah masa dalam saat yang tinggal dan nombor '1' jumlah kumpulan yang telah hantar jawapan. 
Soalan mengenai masa dalam Kahoot!