Assalamualaikum.

kali ni, saya nak bagi tau kepada semua bagaimana saya hasilkan gambar di atas dengan hanya menggunakan kamera DSLR Entry level. Kalau nak gune kamera kompak, rasenyer macam susah sikit sebab semuanya sudah AUTOMATIK.

LANGKAH 1
Sudah semestinya kita kene pergi ke tempat seperti ini. Pastikan semuanya lengkap. Saat2 ketika sunset adalah merupakan pekara mencabar. Sebab sunset yang lawa pada hari itu, kita tak akan jumpe lagi pada hari yang lain. Oleh itu, manfaatkan waktu sunset dengan sebaiknya. Pastikan alatan anda cukup dan lengkap. Gunakan tripod utk hasilkan gambar yang hebat. Bagi gambar ni. saya tak gunakan tripod. So...kene hati2 la...Jangan kasi gegar.

LANGKAH KEDUA
Pilih la tempat yang menarik. Pastikan anda fikir dulu perkara apa yang nak diambil dan apa tujuannya. Cuba masukkan beberapa elemen dalam gambar anda. dalam gambar di atas, saya masukkan elemen kayu, rumput, pasir pantai, air, langit, awan dan matahari. Gabungan elemen2 akan diserlahkan dengan teknik kommposisi. Kalau Rule of Third pun x tau lagi, better kene study lagi pasal asas2 dalam fotografi ni.

LANGKAH KETIGA
Langkah ini dianggap penting kerana kalau tak betul2 kita ambil gambar akan menyebabkan sesuatu yang buruk berlaku.

Saya gunakan Mode Manual pada D5000. Semua kamera ada fungsi ni...
Dengan berpandukan metering pada viewfinder, saya meter pada bahagian langit. Akibatnya, langit nampak cantik seperti semulajadi dan bahagian foreground pulak yang gelap.


Gambar yang kedua pula. saya metering pada bahagian foreground iaitu bahagian tanah. Akibatnya gambar foreground saya cerah dan yang menjadi masalahnya pada bahagian langit telah ter"overexposed".



LANGKAH KEEMPAT

Langkah seterusnya adalah langkah editing dalam software Photoshop cs5. Kalau anda ade versi sebelum cs5 pun ok...asalkan ianya Photoshop CS...hehe. Tengoklah sendiri tutorial yang saya sediakan. Kalau ade sebarang komen amatlah dialu-alukan.