Assalamualaikum.

Hari ini merupakan hari yang mengembirakan sebab hari ini merupakan kali pertama aku enggunakan fungsi manual pada kamera. Sebelum ini aku hanya bergantung kepada mode A dan autofokus setiap kali mengambil gambar tetapi kali aku aku mahu mencuba sesuatu yg lain dari yang lain.

Pertama kali menggunakan mode manual memang payah. Kita sendiri yang ubah Aperture dan shutter bergantung kepada keadaan. Tapi bila kita dah kenal kamera kita, maka kita dapat atasi kepayahan manual dengan mudah. Ada orang kate....Kalau kita masih lagi lihat butang manual dan autofokus pada lens semasa mahu menggambil gambar, maka kita dikatakan masih lagi tidak sebati dengan kamera kita...

Aku pun bukan PRO tetapi merupakan insan baru dalam bidang ini. Tetapi aku mahu mencuba sesuatu yang dicuba oleh orang lain. Menyampaikan sesuatu kepada orang yang lain. Selain tu, aku berpuas hati dengan apa yang aku ada walaupun lens aku tidak mempunyai stabilizer dan juga kamera yang sering menunjukkan "noise" nya bila ISO ditiggikan seperti gambar di bawah ini. Semua gambar di bawah diambil pada ISO 800 pada kamera Nikon D5000.