Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Mat : Adui Man...apesal gambar aku tak pernah-pernah nak sharp ni? Gambar ko
semuanya
sharp... jeles la aku cani...

Man : Ntah la Mat...Aku main shot jer ape yg aku nampak. Kadang-kadang sharp
dan kadang blur.
Ikut jenis kamera kot...Makin mahal makin sharp
agaknya...haha




Mungkin inilah dialog yang sering kita sembangkan bersama dengan rakan atau kita hanya bermonolog dalaman sendirian. Perkara yang menjadi igauan ramai orang adalah mengenai ketajaman atau sharp nya sesebuah gambar itu.


Pada kali ini, saya ingin berkongsikan mengenai cara yang agak praktikal untuk kita sebagai pengguna DSLR. Tidak kiralah DSLR jenis apa yang anda miliki tetapi yang penting fungsi manual telah dikuasai anda.

Tak perlu nak menggunakan modal yang besar untuk dapatkan imej yang sharp. Apa yang perlu anda lakukan ialah mengenali apa itu kelajuan shutter dengan mendalam. Yang jelasnya, semakin tingi kelajuan shuter yang digunakan, semakin besar harapan untuk mendapatkan imej yang tajam atau sharp. Apabila shutter yang digunakan tinggi, anda dapat memegunkan atau memberhentikan sebarang pergerakan dengan cepat. Sehinggakan anda mampu mengambil gambar titisan hujan diluar rumah.

Gambar yang sharp juga pergantung kepada pergerakan kamera dan pergerakan subjek. Kadang-kadang, kamera dah tiada pergerakan tetapi subjek pula yang bergerak. Maka akan wujudlah kekaburan atau blur pada imej.




Baiklah...Untuk imej yang sharp...anda perlu ingat dalam kepala peraturan ini...


1) Jika anda memiliki lensa yang berjarak 50mm, jangan anda gunakan shutter pada kelajuan lebih rendah daripada 1/60 sesaat


2) Jika anda memiliki lensa yang berjarak 100mm, gunakan shutter pada kelajuan 1/125 sesaat atau pun lebih lagi.



3) Jika anda memiliki lensa yang berjarak 200mm, gunakan shutter pada kelajuan 1/250 atau pun lebih laju lagi.