Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Dalam hari masih berbaki 2 hingga 3 hari lagi sebelum menjelangnya praktikum, aku telah banyak menghabiskan masa berseorangan bersama lensa Sigma 70-300mm DG MACRO di kampung halaman.

Apa peralatan yang kita ada...itulah yang terbaik untuk kita walaupun pada hakikatnya peralatan tersebut tersebut tidaklah tergolong dalam kategori yang hebat dan superb. Yang penting kemahiran asas itulah punca segalanya.





Bila jarak fokal lensa kurang daripada 300mm, gambar gurung yang diambil boleh dikatakan dalam keadaan yang jelas, tajam, sharp dan memuaskan hati. Ditambah pula dengan faktor cahaya yang boleh dikatakan terang benderang sekaligus membantu kelajuan shutter mempegunkan burung itu.




Jenuh nak mencari bangau yang dekat. Last2 jumpa jugak bangau yang duduk melepak di atas wayar elektrik. Gambar kelihatan kurang memuaskan ketajamannya sebab banyak faktor kekurangan seperti faktor lensa, jenis kamera dan lain2 lagi...



Macam nak shot gambar burung yang beraksi seperti burung terbang di atas, anda boleh cuba continous shoting. Lebih kurang macam machine gun la kot...ikut kemampuan kemera anda. Macam D5000, kalu sekali tekan shutter, bolehlah dapat 4 keping gambar aksi gurung yang pelbagai sekaligus. Tak yah la nak tekan shutter 4 kali. Bagi sesiapa yang sayangkan shutter anda, gunalah ikut anda. Tapi orang kata...kalu fungsi continous dan ada...sayang juga kalu kite tak gunakannya....

Selamat beramal...