Archive for Oktober 2011

A son & His Father

Assalamualaikum.

Pada entry kali ini, aku nak memuat naik sekeping gambar lama yang tersimpan hampir berkulat di dalam peti simpanan keras komputer aku. Maklumlah...bile dah lame tak pergi berjalan memetik shutter, aku semakin hari semakin kekeringan gambar.

Gambar kali ini sengaja aku muat naik selepas telah disunting dengan perisian Adobe Lightroom. Apa yang aku buat ialah hanya melakukan sedikit cropping, ejas warna dan juga tone ikut kesedapan mata memandang juga turut menaikkan sedikit contrast dan juga vignett.

Gambar ni aku amek dalam bentuk RAW. Entah kenapa aku suke menggunakan RAW walaupun ramai orang memang anti dengan RAW. Bagi aku, RAW lebih banyak menyimpan rahsia sesuatu gambar berbanding format lain. :)

Dari aku terus membebel dan membebel, nah....aku muat naik gambar yang dimaksudkan :



Ni adalah EXIF bagi gambar di atas
NIKON D5000
ISO 200
1/500 sec
F4.5
150mm

Labah - Labah













For Me...Not Yours

Assalamualaikum dan selamat siang.

Semenjak sibuk dengan semester akhir di dalam bidang pendidikan, baru cuti ni aku dapat bermain dengan shutter. Bila balik kampung, aku pun pusing di sekitar rumah mencari mahkluk-makhluk kecil lagi seni.

Aku suka gambar kat bawah ni sebab semut seakan-akan labah-labah ni sedang mengigit sarapannya. Dengan badannya yang kecil di atas daun pokok mempelam, dia mampu membawa mangsa yang besarnya lebih kurang macam dirinya.




Subhanallah : Seekor Rama - Rama







Karnival Keusahawanan IPG KPI 2011























Tragedi KARAK

Dalam kesibukan orang ramai memenuhi tapak karnival,
kami dikejutkan dengan satu tragedi yang mungkin boleh merubah sejarah IPG

Sebuah kereta kancil nyaris-nyaris terjunam ke kawasan karnival.
Oleh kerana takdir berada padaNya....Alhamdulillah...semua selamat








03 Oktober 2011

# Bunting Matematik

# Ikuti Blog Ini

# Modul Percuma!

# Modul Percuma!
Latih tubi murid tahun 6 UPSR

# Koleksi Buku Program

# Koleksi Buku Program
Disediakan dalam Powerpoint size A4

# Carian Penulisan Lain

pablodolah. Dikuasakan oleh Blogger.

- Copyright © Blog Cikgu Mohd Afiq - Metrominimalist - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -