Asalamualaikum dan salam sejahtera.


Lenovo BL242

Berdasarkan kepada pengalaman sendiri dan perkongsian rakan guru yang lain mengenai Yes Altitude, saya sendiri telah mencuba jalan penyelesaian ini bagi masalah skrin Yes Altitude berkelip-kelip beberapa kali selepas dihidupkan.

Siapa tidak gelisah dan gelabah apabila telefon Yes Altitude "pinjaman" daripada pihak Yes kepada warga guru di malaysia tiba-tiba berubah tingkah laku normalnya. Masalah berkelip-kelip ini juga telah saya kongsikan penulisan mengenainya pada 25 Disember 2017 lalu (rujuk sini).

Pada masa itu, saya masih belum mempunyai alat gantinya. Dan pada 17 januari 2018, saya sendiri telah membeli bateri gantian dan menggunakan bateri gantian jenama Lenovo itu dan Alhamdulillah masalah berkelip-kelip terus hilang. 

Model bateri >> Lenovo BL 242
Kedai bateri >> Saya beli melalui Shopee dengan harga RM19.90. Penghantaran percuma.

Kesimpulannya, di sekolah saya sendiri tiga orang guru telah terkena penyakit bateri ini. Apa yang boleh saya katakan, telefon ini adalah jenis kualiti rendah dan tidak tahan lama. 6 bulan penggunaan, saya sendiri sudah alami masalah bateri. <<Klik untuk baca Isu-Isu mengenai Peranti Yes Altitude>>

Jadi sini saya ingin menunjukkan bagaimana masalah skrin berkelip-kelip pada logo Yes terjadi dan bagaimana masalah ini boleh diselesaikan.

**Penukaran bateri adalah salah satu daripada alternatif pemulihan masalah ini sahaja. Sekiranya terjadi masalah yang sama tetapi bukan disebabkan oleh bateri, maka entri ini boleh diabaikan dan boleh merujuk kepada jurubaiki telefon tempatan.