Assalamualaikum dan salam sejahtera.


Saya boleh simpulkan bahawa hampir kesemua guru negeri Selangor telah pun menerima peranti YES Altitude yang dibekalkan oleh pihak YTL. Namun begitu, masih ramai yang menyimpan dan 'takut' untuk menggunakannya kerana telefon pintar itu hanya berstatus "diberi pinjam". Cukup masa perlu dipulangkan. 

Rasa risau dan takut itu mengundang para guru untuk cenderung menyimpan peranti tersebut berbanding menggunakannya walaupun telah dibekalkan dengan data percuma sebanyak 2GB sebulan. Kenapa perlu risau jika anda menggunakannya untuk tujuan yang betul. 

Pada penulisan kali ini, saya hanya ingin berkongsikan usaha yang dilakukan oleh seorang guru yang hebat iaitu guru yang tidak asing lagi iaitu Cikgu Azmi bin Hj Muda dari Sekolah Kebangsaan Meru 2, Klang. Beliau telah berkongsi cara bagaimana memberi tugasan mudah dengan hanya menggunakan telefon pintar. Perkongsian ini telah tersebar melalui media sosial Facebook milik beliau.


Jom kita lihat bagaimana tugasan itu diberikan dengan mudah.


Log in Frog seperti biasa.. tunggu seketika kemudian pada paparan Timeline klik pd "New Assignment"




Tetapkan Assignment.




Add people (pljr yg akn jwb) :jika untuk individu, kita cari nama sebenarnya dan jika utk seluruh kelas pilih D# atau T#.. cth: D6Cemerlang . (D utk sek rendah , T sek men) . Klik pada paparan nama yang diingini.




Senarai yg di Add telah tertera pada kotak. Klik "Next"




Setkan tarikh Due Date tugasan. Kemudian Klik "Frogdrive"




Klik pada "?kuiz " . Kemudian klik pada "?frogplay quizzes". Senarai kuiz akan muncul spt paparan diatas. Scroll utk cari kuiz yg bersesuaian. Klik pada nama kuiz yg diingini . Kemudian klik "Use"




Lihat pada Add resources to the Assignment.. kuiz yg dipilih terpapar.. klik pada "Assign"




Notification akan muncul


Untuk muat turun nota tutorial ini,
klik sahaja gambar di bawah ini, SKIP ADDS