Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Kali ini saya ingin kongsikan bagaimana saya menghasilkan contoh laman santai untuk murid-murid yang gemar dengan animasi Upin dan Ipin. Boleh dikatakan hampir semua kanak-kanak mengetahui watak animasi ini dan tahu membezakanya. 

Idea asli?

Tentu bukan daripada saya. Ini adalah idea yang dikongsikan kepada saya oleh seorang guru Admin Frog SK Bandar Rincing, Ustaz Hanif Zaimar yang telah membentangkan laman inovasinya dalam seminar 3i tempoh hari. Idea asalnya adalah mengenai laman bilik videonya yang dihasilkan daripada himpunan banyak laman lain yang dipautkan bersama. Dalam masa yang sama, jumlah binaan laman untuk bulan tersebut dapat ditingkatkan. Ini adalah satu strategi yang perlu dipraktikkan!


Bahan seminar 3i untuk Laman Inovasi Ustaz Hanif Zaimar boleh dirujuk di sini.

Daripada cetusan idea ini, saya telah mencuba untuk menghasilkan satu Kelab Upin & Ipin khas untuk warga Sekolah Kebangsaan Tun Doktor Ismail, Sabak Bernam. Kelab ini adalah jenis santai dan untuk keseronokkan murid terhadap sistem Frog Vle. Di dalam laman ini, saya telah masukkan elemen:
  • Embed video (untuk membenamkan video Youtube)
  • Media (Memasukkan gambar/imej)
  • Google form (Borang untuk mendaftar ahli kelab)
  • Google sheet (Paparan siapa dan berapa jumlah ahli terkini).


Di sini saya sertakan laman Kelab Upin & Ipin.


Halaman utama Kelab Upin & Ipin

Buku pendaftaran Kelab.

Video dari Youtube yang telah dibenamkan / embed

Senarai nama ahli yang telah mendaftar, saya cuba nama sendiri.
Sekian, terima kasih.